L'objecte de la present convocatòria és establir les condicions per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, destinades a cobrir els gastos derivats del lloguer o hipoteca que recau sobre la vivenda habitual.
El límit màxim d'ingressos de la unitat de convivència es determina en funció de les persones integrants de la unitat de convivència, que s'expressarà en el nombre de vegades de la quantia anual de l'IPREM computada en dotze mesos (Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples) i conforme a les següents regles:
1. Si la unitat de convivència està composta per una sola persona adulta:
- La quantia de l'IPREM es multiplica per 2,5.
2. Si la unitat de convivència està composta per dos o més persones:
- La primera persona adulta computa 2,5 vegades IPREM.
- Cada persona addicional 0,5 vegades IPREM.
2,5 IPREM
1.500 €
3 IPREM
1.800 €
3,5 IPREM
2.100 €
4 IPREM
2.400€
Per tant, per a determinar la prioritat de les persones sol·licitants, es tindran en compte dos criteris: El nivell d'ingressos i la possible inclusió en algun dels grups d'especial atenció amb les puntuacions establides.
Persones físiques: poden triar entre presentació telemàtica o presencial:
REQUISITS COMUNS:
Podran beneficiar-se d'estes ajudes les persones físiques majors d'edat i la unitat de convivència en què s'integren, quan reunisquen totes elles els següents requisits en el moment de presentació de la sol·licitud:
a) Posseir la nacionalitat espanyola, la d'algun Estat membre de la Unió Europea o la d'un Estat associat a l'espai Schengen. En el cas de persones estrangeres no comunitàries, tindre reconeguda la residència legal a Espanya.
No s'exigirà el permís de residència a les persones que estiguen excloses d'esta obligació conforme al que s'establix en la legislació estatal.
b) Que la vivenda arrendada constituïsca la residència habitual i permanent de la persona beneficiària i la seua unitat de convivència en el moment de presentació de la sol·licitud, situació que s'acreditarà mitjançant el certificat d'empadronament col·lectiu en el qual consten inscrits i l'empadronament històric de cada una de les persones integrants de la unitat de convivència.
Amb caràcter general s'exigirà que en el moment de presentació de la sol·licitud es dispose d'una antiguitat mínima d'un any d'alta en el padró d'habitants del municipi; no obstant això, constituïxen suposats d'exempció del compliment d'este requisit ser víctima de violència de gènere, de tràfic amb finalitats d'explotació sexual o víctima de violència sexual quan s'hagen vist obligades a canviar de residència per motius de seguretat.
La vivenda objecte de subvenció haurà de constituir el seu domicili habitual durant tot el període per al qual es concedisca l'ajuda.
c) Que el nivell dels ingressos del conjunt de la unitat de convivència referits als últims dotze mesos o les dades fiscals més recents en el moment de presentar la sol·licitud (exercici 2025), siguen iguals o inferiors a 4 vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (d'ara en avant IPREM) computat en dotze mesos vigent en el moment de publicació de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de la Província (BOP).
REQUISITS ESPECÍFICS PER A SER PERSONA BENEFICIÀRIA DE L'AJUDA EN LA SEUA MODALITAT DE PAGAMENT DE LLOGUER:
A més de complir amb els requisits comuns de l'apartat anterior, la persona sol·licitant de l'ajuda de lloguer haurà de complir els següents:
a) Ser titular d'un contracte d'arrendament de vivenda formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'Arrendaments Urbans amb una duració mínima d'1 any.
b) La vivenda arrendada, l'immoble o l'allotjament que s'ocupe ha de constituir la residència habitual de la persona sol·licitant i de la seua unitat de convivència.
c) La renda del lloguer o el preu de cessió de la vivenda, allotjament o solució residencial, objecte del contracte d'arrendament o cessió, ha de ser igual o inferior a 800 euros al mes. Només seran subvencionables els rebuts de lloguer efectivament pagats a través d'entitat financera, que podran consistir en: transferència bancària realitzada a la persona arrendadora, rebut bancari domiciliat o ingrés en el compte de l'arrendador.
d) Estar al corrent del pagament de les quotes del lloguer.
e) Mancar de vivenda en propietat o en usdefruit, situada en el territori espanyol, tant la persona sol·licitant com els membres integrants de la seua unitat de convivència, excepte si no disposen del seu ús i gaudi.
S'exceptuaran d'este requisit els qui sent titulars d'una vivenda acrediten la no disponibilitat de la mateixa per causa judicial de separació o divorci, o per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan la vivenda resulte inaccessible per raó de discapacitat del titular o algun membre de la unitat de convivència.
f) Que les persones que tinguen el seu domicili habitual o permanent en la vivenda o habitació tinguen una font regular d'ingressos per a poder pagar el lloguer i acrediten uns ingressos mínims, en conjunt, equivalents a 0,5 vegades l'IPREM.
REQUISITS ESPECÍFICS PER A SER PERSONA BENEFICIÀRIA DE L'AJUDA EN LA SEUA MODALITAT DE PAGAMENT D'HIPOTECA:
A més de complir amb els requisits comuns exposats en l'apartat 4.1, la persona sol·licitant de l'ajuda d'hipoteca haurà de complir els següents requisits específics:
a) Ser titular o cotitular de la hipoteca que recau sobre la vivenda que constituïx domicili habitual.
b) La quota hipotecària haurà de ser igual o inferior a 600 € mensuals.
c) Estar al corrent de pagament de les quotes corresponents del contracte hipotecari.
d) No ostentar propietat o usdefruit respecte d'alguna altra vivenda distinta de l'habitual gravada amb la hipoteca situada en el territori espanyol.
S'exceptuaran d'este requisit els qui, sent titulars d'una vivenda, acrediten la no disponibilitat de la mateixa per causa judicial de separació o divorci, o per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan la vivenda resulte inaccessible per raó de discapacitat de la persona titular o alguna persona integrant de la unitat de convivència.
No constituïxen gastos subvencionats en esta modalitat d'ajuda els que provinguen de crèdits hipotecaris concedits per a la realització d'obres o rehabilitacions de la vivenda.
e) Que les persones que tinguen el seu domicili habitual o permanent en la vivenda tinguen una font regular d'ingressos per a poder pagar la hipoteca i acrediten uns ingressos mínims, en conjunt, equivalents a 0,5 vegades l'IPREM.
________
Tots els requisits comuns exigits per a qualsevol tipus de modalitat d'esta ajuda així com els requisits específics, atés el tipus de modalitat de què es tracte, hauran de complir-se amb anterioritat al moment en què finalitze el termini de presentació de sol·licituds i hauran de mantindre's durant tot el període per al qual es va concedir la subvenció.
En l'exercici d'atorgament de la subvenció objecte d'esta convocatòria, l'Ajuntament de Catarroja es reserva el dret a dur a terme les actuacions oportunes per a comprovar que es complixen els requisits per a mantindre la condició de persona beneficiària de la subvenció. A este efecte, es podrà requerir la presentació de qualsevol documentació necessària que acredite el compliment dels requisits exigits en la present convocatòria.
No podran accedir a estes ajudes en els següents suposats:
a) Que la persona titular del contracte d'arrendament o qualsevol altre membre de la unitat de convivència tinga parentiu per vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau, amb les persones arrendadores. Este mateix criteri s'aplicarà a la relació entre la persona arrendadora i la persona arrendatària quan el primer siga una persona jurídica, respecte a qualsevol dels seus socis, sòcies o partícips.
b) Independentment de quin siga la renda de la unitat de convivència, seran excloses de la concessió d'ajudes les unitats de convivència en els casos en què l'import de la base imposable de l'estalvi que consta en la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques siga superior a 500 euros.
c) No podran ser beneficiàries aquelles persones o unitats de convivència que disposen d'una vivenda en propietat o en règim d'usdefruit, que puguen ocupar després de l'acreditació de la condició de víctima de violència de gènere, o el desnonament de la seua vivenda habitual o la condició d'especialment vulnerable i l'ocupació de la qual siga compatible amb estes situacions.
d) Quan no s'acredite la identitat de les persones integrants de la unitat de convivència.
e) Només es podrà presentar una sol·licitud per persona o unitat de convivència, per la qual cosa si es detecta la presentació de diverses sol·licituds, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades, mantenint-se com una única sol·licitud la presentada en primer lloc.
f) No justificar el pagament de cap mensualitat de l'import del lloguer de la vivenda o habitació, per no presentar cap rebut o per no reunir els presentats els requisits establits en la present convocatòria.
g) Falsedat o no veracitat de les dades facilitades.
h) La falta de compliment de qualsevol dels requisits o obligacions assenyalats en la present convocatòria.
i) Per haver-se esgotat el crèdit pressupostari destinat a la concessió d'esta ajuda.
Estes subvencions seran incompatibles:
a) Amb el cobrament d'altres ajudes que tinguen la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració pública o de qualsevol entitat privada.
b) Amb la percepció de la Renda Valenciana d'Inclusió en qualsevol de les seues modalitats, sempre que tinguen reconeguda el complement de lloguer o hipoteca, tal com s'exposa en el Decret 60/2018, d'11 de maig, del Consell, pel qual es desenrotlla la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de Renda Valenciana d'Inclusió.
c) Amb la resta d'ajudes de lloguer del programa de lloguer de vivenda, establides en el Pla Estatal per a l'accés a la Vivenda 2022-2025, ni amb les quals, per a eixa mateixa finalitat, puguen concedir les Comunitats Autònomes o qualssevol altres Administracions o Entitats Públiques.